کشیدن دندان عقل

persian web developer

کشیدن دندان عقل

۳۳ بازديد
کشیدن دندان عقل - دندان ها از نوزادی تا بزرگسالی به نوبت و مرحله ای بیرون میزنند. ابتدا دندان های جلویی، بعد دندان های نیش، پس از آن آسیاب کوچک و آسیاب بزرگ و در آخر دندان های آسیاب بزرگ سوم که آنها را با عنوان دندان عقل می شناسیم. دندان عقل اغلب در حدود بیست سالگی بیرون میزند و عقبی ترین دندان در دهان است.
برخی دیگر هیچ مشکلی با دندان عقل خود ندارند و برخی دیگر با مشکلاتی مانند درد، عفونت و نهفتگی دندان عقل مواجه می شوند. برخی افراد هم به صورت مادرزادی دندان عقل ندارند. به طور عادی برای اشخاص بالغ در فک بالای هر شخص دو دندان در انتهای سمت چپ و راست و آخرین دندان که اگر از میدلاین و دندان جلویی شروع به شمارش کنیم، دندان شماره 8 می باشد. برای فک پایین هم به همین شکل 2 دندان در انتهای سمت چپ و راست و در کل 4 دندان عقل وجود دارد.

چرا باید دندان عقل را بکشید

دندان های عقل سومین سری دندان های آسیاب در پشت دهان شما هستند و آن ها معمولاً بین سنین 17 تا 25 سالگی رشد می کنند و در پرتو ایکس دیده می شوند.اکثر مردم به این دلایل آنها را می کشند:  

    آن ها مشکل دارند.
    چون خیلی عقب هستند،نرمال نمی مانند.
    آن ها می توانند در استخوان فک یا لثه بمانند که می تواند دردآور باشد.
    آن ها زاویه ای هستند:ممکن است به طرف دندان های دیگر شما فشار بیاورند.
    دهان شما به اندازه کافی بزرگ نیست:فک هیچ جایی برای یک مجموعه آسیاب اضافی ندارد.
    کرم خوردگی دندان خواهید داشت:ممکن است قادر به رسیدگی به دندان های عقلتان نباشید.

چه موقع باید دندان عقل را کشید؟

معمولا تا پیش از سن جوانه زدن دندان عقل یعنی 17 تا 25 سالگی نمیتوان به درستی درباره نحوه رشد این دندان اظهار نظر کرد مگر اینکه به  دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. متخصص ارتودنسی با کمک اشعه ایکس به راحتی میتواند وضعیت دندان عقل را دیده و نحوه رشدش را پیش بینی کند. اما اگر به این متخصص مراجعه نکرده باشید احتمالا تا سنین 17 تا 25 سالگی حتی اگر دندان عقل شما مشکلی داشته باشد متوجه آن نخواهید شد. زیرا علائم خاصی ندارد. به مرور که وارد  این سنین میشوید با شروع جوانه زدن دندان یا تاخیر در رویش آن کم کم علائمی حس و مشاهده خواهید کرد که نشان میدهد شما نیاز به کشیدن دندان عقل دارید. در مواقع زیر شما باید برای کشیدن دندان به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.
دندان عقل

آیا کشیدن دندان عقل دردناک است؟

اگر دندان های عقل دردناک را نادیده بگیرید، ممکن است به یک عفونت جدی تبدیل شوند. درد دندان عقل که موجب درد در فک، گوش و یا اطراف صورت شماست می تواند نشانه هایی از عفونت باشد. اگر این عفونت درمان نشود، می تواند به مناطق دیگر گسترش یابد. در موارد شدید و درمان نشده، عفونت گسترش یافته می تواند سبب تورم صورت شده و حتی توانایی شما را برای نفس کشیدن محدود کند.

همچنین ممکن است تمیز کردن دندان های عقل دشوار باشد.با توجه به موقعیت آن ها در پشت دهان، آن ها بسیار مستعد ابتلا به گیر کردن ذرات غذایی و پلاک در اطرافشان هستند.  این موضوع سبب ایجاد عفونت در اطراف دندان، پیدایش پوسیدگی و احتمال ایجاد کیست خواهد شد. همچنین تاثیرات منفی بر روی دندان عقل، روی سلامت لثه ها، دندان ها و استخوان های اطراف خواهد گذاشت.

مراحل کشیدند دندان عقل

مرحله اولیه: بی حسی

در ابتدا پزشک با بی حسی موضعی در ناحیه استخوان فک، بافت لثه و دندان، باعث می شود که در زمان کشیدن، درمان بدون درد انجام گردد. این مرحله بعد از تزریق ماده بی حسی می باشد که ناحیه تزریق شده شروع به بی حسی می کند و باعث می شود که در هنگام کشیدن دندان، احساس درد نکینم.

    مرحله دوم: سوا کردن دندان از استخوان فک

ناحیه ریشه دندان بسیار سفت در داخل استخوان فک قرار دارد و با رباطی به نام پریودنتال محکم در جای خود نگهداری میشود.

دندانپزشک با ابزاری که در اختیار دارد، شروع به باز نمودن کناره های دندان کرده و کم کم دندان را از استخوان فک جدا میکند.

در این هنگام اگر مراجعه کننده احساس درد کند، پزشک با تزریق بیشتر مواد بی حسی، به کم تر کردن درد ناحیه دندان، کمک شایانی می کند.

    مرحله سوم: بزرگ و پنه کرده ناحیه های کناری دندان

اگر توجه کرده باشید زمانی که میله یا چوبی در زمین فرو رفته باشد، باید ابتدا نواحی کناری آنرا با کمک ابزارآلات مرتبط، به کمک حرکت دادن به عقب و جلو پهن کرد تا به راحتی بیرون آورده شود. این عمل برای دندان هم صدق میکند.

به این صورت که دندانپزشک با حرکت دادن و خالی کردن کناره های دندان، به راحتی جایگاه دندن را شل میکند و دندان را خارج می نماید.
کشیدن دندان عقل

هزینه کشیدن دندان عقل

به طور کلی هزینه کشیدن دندان عقل تعرفه مشخص و ثابتی ندارد، و فاکتور های متعددی در آن دخیل می باشند. مثلا اگر دندان عقل بیرون آمده باشد یعنی رشد کامل آن صورت گرفته باشد، پس بنابراین کشیدن دندان عقل نیازی به جراحی ندارد و به صورت کشیدن معمولی صورت می پذیرد و طبعا هزینه کشیدن دندان عقل نیز در این مرحله پایین می باشد و چیزی در حدود 400 الی 550 هزار تومان می باشد. و این محدوده هم بیشتر به خاطر میزان پوسیدگی، کانال های دندان، ترمیم دندان و زمان موزد نیازی که کشیدن دندان عقل طول می کشد، می باشد. اما اگر دندان عقل به صورت نیمه نهفته و یا نهفته باشد، شرایط کاملا متفاوت می باشد و برای کشیدن دندان عقل حتما نیاز به جراحی می باشد. که هزینه جراحی دندان عقل با توجه به فاکتورهای اعلام شده قبلی و همچنین موقعیت دندان و حجم جراحی چیزی در حدود 650 هزار تا 1 میلیون و 100 هزار تومان متغیر می باشد.

مراقبت های بعد از عمل

  1. عدم استفاده از غذای سفت و سخت در هفته اول بعد از جراحی
  2. عدم استعمال دخانیات تا یک هفته بعد از جراحی چرا که باعث کاهش خونرسانی درناحیه شده و خطر بروز عفونت و درد و تورم افزایش می یابد.
  3. عدم استفاده از مواد غذایی داغ و گرم در روز جراحی و استفاده از رژیم غذایی خنک و استفاده از کمپرس یخ چرا که باعث کاهش درد و تورم و خونریزی بعد از جراحی میشود.
  4. عدم استفاده از الکل چرا که الکل با کاهش خونرسانی باعث افزایش درد و عفونت میشود
  5. استفاده از مسکن و آنتی بیوتیک بعد از جراحی با صلاحدید پزشک معالج.
  6. استفاده از دهانشویه بعد از جراحی جهت ضدعفونی کردن‌ناحیه و عدم بروز عفونت.
مراقبت های بعد کشیدن دندان عقل
منبع:
https://drshahram.com/wisdom-tooth/
https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/wisdom-tooth-extraction/about/pac-20395268
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.