نشتی ضد یخ و اب رادیاتور انواع ماشین (پراید،206 ،پژو و...)

۱۷۳ بازديد

دلایل کم شدن آب رادیاتور


رادیاتورهای اتومبیل شایع‌ترین علت خرابی اتومبیل محسوب می‌شوند، اما در عین حال نگهداری از آنها به طرز خارق العاده‌ای ساده است. هنگامی که یک موتور در حال کار است، پیستون‌های آن در هر نقطه بین ۱۵۰۰rpm در حالت موتور بیکار و ۸۰۰۰rpm در مسطح حرکت می‌کنند که این باعث ایجاد گرما و اصطکاک می‌شود. تنها راه خنک نگه داشتن آن‌ها این است که آب از طریق کانال در بلوک موتور جریان یابد و وارد رادیاتور شود.
رادیاتور موتور ماشین شما را خنک نگه می‌دارد و درستی عملکرد آن را می‌توان از طریق دماسنجی که در داشبورد ماشین وجود دارد، مشاهده نمود. چنانچه این نشانگر از ۹۰ درجه بالاتر رود و یا اینکه بوی سوختگی و یا بخار از زیر کاپوت به مشام‌تان رسید، می‌بایست از حرکت بازبایستید و دلایل کم شدن آب رادیاتور را جست‌وجو نمایید.

کم شدن آب رادیاتور

عوامل دیگر کم شدن آب رادیاتور
علت دیگر کم شدن آب رادیاتور ممکن است آب‌بندی نبودن یا نشتی واتر پمپ باشد. چکیدن آب از شیر تخلیه یا بست‌های رادیاتور از دیگر عوامل است. مثلا برای سمند، پژو، آر دی و … از یک رادیاتور استفاده می‌شود. در هر طرف ۳-۴ عدد مجرا وجود دارد که در هر خودرو از دو عدد از این مجراها استفاده می‌شود و بقیه را با کور کُن می‌بندند. کور کُن‌ها را چک کنید زیرا ممکن است سوراخ یا فرسوده شده باشند. در کل هر جا دیدید شوره زده یا سبز شده به احتمال زیاد نشتی آب رادیاتور رخ داده است.
پیشنهاد می‌شود در بازه‌های یک تا دو ساله رادیاتور را باز کنید. باز کردن رادیاتور زیاد سخت نیست ولی برای اولین بار این عمل را به یک رادیات‌ساز بسپارید و دقیق ببینید چکار می‌کند و رادیاتور را تمیز کنید. گاهی اوقات گرد و خاک قرار گرفته روی شبکه‌های به‌قدری زیاد است که شسته شدن رادیاتور و تمیز شدن آن دمای موتور نسبت به قبل در حالت مشابه تا ۲۰ درجه پایین‌تر خواهد بود! و این امر روی عمر موتور تاثیر به‌سزایی خواهد داشت.
دقت به آمپر آب
اگر راننده از همان ابتدا که گواهینامه می‌گیرد عادت کند که هر یک دقیقه نگاهی یک ثانیه‌ای به آمپرها بیندازد محال است واشر سرسیلندر بسوزاند مگر این‌که آمپر آب هم از کار افتاده باشد و راننده متوجه بالا رفتن دمای آب نشود.
نشتی ضد یخ از ماشین

اقدامات لازم پس از داغ کردن خودرو
به‌محض بالا رفتن دمای آب، باید با احتیاط کامل سرعت خودرو را کاهش داده و با توجه به اطراف از جاده خارج شده و اتومبیل را متوقف و دنده را خلاص کنید و ترمز دستی را بکشید. باید به‌این نکته توجه داشت باشید که به‌هیچ عنوان در این شرایط خودرو را خاموش نکنید. کولر خودرو را نیز خاموش کنید و تا زمان رفع مشکل دوباره حرکت نکنید. کار کردن موتور در حرارت بالا یعنی شمارش معکوس برای سوختن واشر سرسیلندر و صدها و شاید هم میلیون‌ها تومان خسارت. بازدید نظری تسمه پروانه جهت پارگی یا شل بودن، همچنین بازدید از نشت آب رادیاتور، شیلنگ‌ها و زیر خودرو در این هنگام توصیه می‌شود. در صورت پارگی یا شل بودن تسمه پروانه و یا نشت آب به هر علت موتور را باید خاموش کنید. در صورت سالم بودن تسمه پروانه اجازه دهید موتور چند دقیقه‌ای با ۱۵۰۰ دور در دقیقه در حالت خلاص کارکند چرا که این عمل باعث خنک شدن سریع موتور می‌شود. حتما دقت داشته باشید که در صورت جوش بودن آب رادیاتور قبل از سرد شدن آن به‌هیچ عنوان اقدام به باز کردن درب رادیاتور نکنید چرا که امکان دارد آب جوش داخل رادیاتور به اطراف یا صورت شما پاشیده شود. زمانی‌که دمای آب پایین آمد خودرو را خاموش نمایید و پس از سرد شدن کامل خودرو میزان آب رادیاتور را چک نمایید و در صورت کاهش سطح آب مقدار مورد نیاز را به آن بیافزایید.

نشتی ضد یخ از زیر ماشین

گاهی اوقات شاهد ریختن ضد یخ از زیر ماشین هستیم. برای رفع این مشکل یکی از مهمترین کارها این است که ابتدا شرایط رادیاتور را مورد بررسی قرار دهید. اگر در هنگام رانندگی دمای آب رادیاتور مدام بالا می رود ممکن است ایرادی در قسمت فن آن باشد. اگر این مشکل با ریختن ضد یخ از زیر ماشین همراه است ممکن است خود رادیاتور یا لوله‌هایی که وظیفه خنک کردن موتور را دارند و در اطراف آن قرار گرفته اند سوراخ شده باشند که در این صورت باید یک تکنسین ماهر ایراد را بررسی کرده و اقدام به تعویض یا تعمیر بخش آسیب دیده نماید. توجه به ریختن ضد یخ از زیر ماشین اهمیت بالایی دارد و در کارکرد موتور خودرو تاثیر گذار است. بی توجهی به تعمیر آن ممکن است هزینه‌های سنگینی برای صاحب خودرو به همراه داشته باشد.
ما در این مقاله می خواهیم به بررسی دلایل نشتی ضد یخ از قسمت بخاری ۲۰۶ و نشتی ضد یخ از زیر پژو 206 بپردازیم.
https://revitakhodro.com/radiator-water-leakage/

سوالی که معمولا برای رانندگان خودرو پژو ۲۰۶ به وجود می آید این است که چرا زیر پا ( فرش کف پا سمت راننده ) خیس می شود و چگونه می توان این مشکل را برطرف کرد؟

با شروع فصل سرما برای حفاظت از موتور و جلوگیری از یخ زدگی باید به آب رادیاتور ضد یخ اضافه شود، عدم استفاده از ضدیخ باعث یخ زدگی آب رادیاتور شده و با استارت زدن موتور ، تایم آن از تنظیم خارج می‌شود و در نهایت موجب کج شدن سوپاپ‌ها می‌شود. معمولا رانندگان پژو ۲۰۶ بعد از ریختن ضد یخ در منبع آب و استفاده از خودرو متوجه می‌شوند که زیر پا سمت راننده خیس شده و ضد یخ مشاهده می‌کنند. نشتی ضد یخ از آنجا که ممکن است در هنگام رانندگی رخ دهد و باعث ریختن آب با حرارت بالا روی پای راننده شود مسئله مهمی است و با امنیت شما در رانندگی در ارتباط می‌باشد. عوامل متعددی ممکن است باعث بوجود آمدن نشتی ضد یخ زیر پای راننده باشد. از آنجا که این مشکل بیشتر در خودروهای پژو 206 اتفاق می‌افتد چند دلیل مهم و شرایط برطرف کردن آن را بیان می‌کنیم:
خارج شدن موتور تایم از تنظیم

یک دوره بررسی و چک سالانه برای بررسی وضعیت موتور تایم خودرو خود قرار دهید تا از بروز مشکل جلوگیری کنید.
خرابی قطعه اورینگ

به قطعه ای که بین رادیاتور بخاری با لوله‌های آب بخاری قرار می‌گیرد اورینگ بخاری گفته می‌شود. عمر مفید این اورینگ‌ها حدود ۲ سال می‌باشد که بعد از آن خاصیت خود را معمولا از دست می‌دهند و دچار پوسیدگی می شوند و نیاز به تعویض دارند.  چرب شدن بوسیله ضد یخ یکی از دلایل این پوسیدگی می‌باشد. شما باید هر دو سال یکبار این قطعه را چک کنید و در صورت خرابی آن را تعویض کنید. علت ریختن آب رادیاتور زیر پای راننده می‌تواند از خرابی اورینگ باشد. رفع نشتی ضد یخ از قسمت بخاری ۲۰۶ بهتر است که توسط افراد ماهر انجام شود و معمولا کسانی که کار کولر و بخاری یا تنظیم موتور انجام می‌دهند توانایی رفع این مشکل را دارند.

منبع:

رویتا خودرو

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.