تهیه قورمه سبزی خوشمزه

۳۰ بازديد
ورشت قورمه سبزی از محبوب‌ترین و اصیل‌ترین خورشت‌های ایرانی است که شاید کمتر ایرانی پیدا شود که عاشق آن نباشد. البته در برخی شهرها این خورشت با مواد دیگری طبخ می‌شود که خیلی متفاوت نیستند مثلاً به جای استفاده از لوبیا قرمز از لوبیا چیتی استفاده می‌شود و در برخی نقاط به جای استفاده از سبزی خورشتی متداول از سبزی‌های معطر کوهی و محلی استفاده می‌شود. قورمه سبزی را می‌توان هم با مرغ و هم با گوشت تکه‌ای برای ناهار درست کرد که در ادامه قصد داریم طرز تهیه قورمه‌سبزی با گوشت تکه‌ای به همراه نکات طلایی پخت آن را به شما عزیزان آموزش دهیم.

قورمه سبزی

مواد لازم برای قورمه سبزی

 گوشت سر دست     نیم کیلو
 پیاز      1 عدد بزرگ
 روغن     250 گرم
 لیمو عمانی     5 تا 6 عدد
 لوبیا قرمز     نیم لیوان
 سبزی خورشت     1 کیلوگرم
 زردچوبه     به مقدار لازم
 نمک     به مقدار لازم
 فلفل     به مقدار لازم

برای تهیه سبزی قورمه اماده به لینک زیر مراجعه کنید:
https://begirbepaz.com/product/vegetable-ghorme/

    طرز تهیه خورشت قورمه‌سبزی

► مرحله اول
لوبیا را از شب قبل خیس کرده و دو تا سه بار آب آن را عوض کنید.

► مرحله دوم
پیاز را نگینی خرد کنید. داخل یک قابلمه کمی روغن ریخته و پیازها را با کمی روغن سرخ کنید تا طلایی رنگ شود سپس مقداری زردچوبه اضافه کنید.

► مرحله سوم
گوشت خورشتی را به اندازه دلخواه خرد کرده و به پیازها اضافه کنید، کمی تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد.

► مرحله چهارم
بهتر است در یک قابلمه جدا لوبیاها را با آب بپزید، تا آب لوبیا مانع از لعاب انداختن خورشت نشود؛ بنابراین یک قابلمه برداشته لوبیاها را به صورت جداگانه روی شعله قرار دهید تا نیم‌پز شوند.

► مرحله پنجم
بعد از این‌که گوشت با پیاز کمی تفت خورد، ۳ لیوان آب جوش به مواد اضافه کرده، در قابلمه را ببندید و شعله را کم کنید تا گوشت با حرارت ملایم بپزد.

در فاصله‌ای که گوشت نیم‌پز می‌شود، سبزی‌ها را بشویید و خرد کنید سپس آنها را داخل یک قابلمه به صورت یکنواخت سرخ کنید. اگر از سبزی فریز شده استفاده می‌کنید، سبزی را بدون این‌که یخ آن باز شود داخل روغن قرار دهید تا پس از سرخ شدن سبزی به صورت لاستیکی نشود.

► مرحله ششم
بعد از نیم‌پز شدن گوشت، آب لوبیا را گرفته و همراه با سبزی به خورشت اضافه کنید. در ادامه لیمو عمانی‌ها را که از قبل سوراخ کردید، اضافه کرده و دوباره ۲ تا ۳ لیوان آب داخل قابلمه بریزید.

► مرحله هفتم
بعد از گذشت ۲ ساعت خورشت قورمه‌سبزی شما تقریبا جا افتاده است. حالا نوبت به اضافه کردن چاشنی‌های خورش می‌رسد؛ به میزان لازم نمک و آبغوره اضافه کنید سپس با شعله ملایم، حدود یک ساعت دیگر صبر کنید تا مزه‌ها به خورد هم بروند.

قورمه سبزی با پنیر کبابی یا هالومی

اول اگر از مشخصات پنیر کبابی یا همان هالومی بخواهیم برایتان بگوییم؛ پنیر کبابی نوعی پنیر نیمه سخت طبیعی است که از ترکیب شیر گوسفند و بز تولید می‌شود. ویژگی‌ای که این پنیر را منحصر به فرد می‌کند، داشتن نقظه ذوب بالاست که روی حرارت ذوب نمی‌شود و قابل سرخ شدن و کبابی کردن است. این پنیر سرشار از خاصیت در صورت پخت بوی کباب می‌دهد و می‌تواند راهش را به غذاهای ایرانی هم باز کند و ترکیب خوش‌طعم و پرخاصیتی مثل قرمه سبزی با پنیر کبابی را بسازد. اگر تا به الان تجربه خوردن قورمه سبزی با پنیر کبابی را نداشتید، پیشنهاد می‌دهیم حتما امتحانش کنید. پنیر کبابی را می‌توانید کلا جایگزین گوشت قورمه سبزی کنید یا هم از گوشت و هم از پنیر کبابی استفاده کنید.

فوت و فن‌هایی که در طرز تهیه قورمه سبزی باید بدانیم!

    راز خوشمزه شدن خورشت قورمه سبزی در جا افتادن آن است، که حداقل ۵ ساعت برای پخت آن زمان لازم است پس اگر عجله دارید بهتر است غذای دیگری را انتخاب کنید. بهترین حالت پختن قورمه سبزی برای ناهار این است که از شب قبل در آرام پز بگذارید بپزد.
    اغلب افراد خورشت قورمه سبزی را ترش دوست دارند بنابراین به آن لیمو عمانی یا آبلیمو اضافه می‌کنند اما گاهی اوقات این میزان ترشی، بیش از حد شده که عملا نمی‌توان از خورشت استفاده کرد. در مقاله “رفع ترشی قورمه سبزی“ می‌توانید با استفاده از چند راهکار سریع و ساده این مشکل را برطرف کنید.
    شور شدن یکی از مشکلاتی است که ممکن است در پخت هر غذایی اتفاق بیفتد اما برای رفع شوری قورمه سبزی باید چه کاری را انجام داد؟ استفاده از سیب زمینی، کمک قابل توجهی در رفع شوری قورمه سبزی می‌کند که در مقاله “رفع شوری قورمه سبزی“ می‌توانید با تمامی ترفندهایی که در برطرف کردن این مشکل موثر هستند، آشنا شوید.
    برای پخت قورمه سبزی هرگز از زود‌پز استفاده نکنید. اجازه دهید تا خورشت درون قابلمه‌ای معمولی و با حرارت ملایم یواش یواش جا بیفتد.
    گاهی اوقات ممکن است که خورشت قورمه سبزی بیش از حد روی حرارت گاز بماند و نتیجه آن، سوختن قورمه سبزی شود و فکر کنید که دیگر این خورشت قابل استفاده نیست اما در جواب باید بگوییم که می‌توان با چند ترفند ساده و آسان که در مقاله “سوختن قورمه سبزی“ به آن‌ها اشاره شده است، به سادگی این مشکل را برطرف کنید و از طعم بی‌نظیر این خورشت محبوب و پرطرفدار لذت ببرید.
    آبی که به خورشت اضافه می‌کنید باید حتما آب‌ جوش باشد و آب سرد نباشد برای خوشمزه شدن بیشتر خورشت می‌توانید از آب قلم یا آب گوشت نیز استفاده کنید.
    علت تلخ شدن خورشت قورمه سبزی می تواند به دلیل زیاد بودن شنبلیله یا به دلیل لیمو عمانی‌ها باشد که بهتر است لیمو عمانی‌ها را از قبل در آب بخیسانید. در مقاله “رفع تلخی قورمه سبزی“ می‌توانید با تمامی راهکارهایی که در حل این مشکل موثر هستند را مطالعه کنید.
    در آخر پخت خورشت، دو تکه یخ را درون آن بیندازید. این کار به سبزی‌ها شک وارد می‌کند و باعث خوش‌رنگ شدن بیشتر خورشت می‌شود.
    تازه بودن سبزی‌ها یکی دیگر از عوامل مهم در خوشمزگی این غذاست. البته گاهی به دلایل مختلف، سبزی‌های تازه در دسترس نیستند و به ناچار مجبوریم از سبزی‌های خشک استفاده کنیم. در این حالت با رعایت نکات پخت قورمه سبزی با سبزی خشک نیز می‌توان طعم لذیذی را از این غذا انتظار داشت.
منبع: همشری انلاین
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.