عوارض ایمپلنت دندان

۴۹ بازديد
معایب کاشت ایمپلنت ممکن است نسبت به شرایط بیمار، مشکلاتی را برای او ایجاد کند اما این مشکلات روی این حقیقت که کاشت دندان به روش ایمپلنت راه حل فوق‌العاده‌ای برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته است؛ تاثیری نمی گذارد. عوارض جانبی ایمپلنت دندان بخشی از مراحل درمان آن هستند بنابراین جای هیچ گونه نگرانی هنگام مشاهده علائمی مانند کبودی، احساس درد یا حتی خونریزی خفیف پس از انجام ایمپلنت وجود ندارد. بلکه این عوارض جانبی ایمپلنت دندان طی مدت کوتاهی از بین خواهد رفت. به طور کلی می توان گفت معایب ایمپلنت دندان نسبت به روشهای دیگر جایگزین کردن دندان از دست رفته چندان جدی نیست. البته می توان معایب زیر را در مقایسه با روشهای دیگر مانند بریج دندان سنتی برای کاشت دندان به روش ایمپلنت برشمرد.

عوارض ایمپلنت دندان

عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

در صورتیکه قبل از کاشت ایمپلنت بررسی های دقیق از لحاظ وجود استخوان کافی، فضای مزیو دیستالی و اکلوزالی کافی (از لحاظ عرضی و همینطور با دندانهای فک مقابل) ، وجود یا عدم وجود لثه چسبنده انجام شود و توسط شخص متخصص در محل صحیح انجام شود، عوارضی نخواهد داشت. بررسیها شامل معاینه دقیق، بررسی رادیوگرافی پانورامیک و CBCT می باشد.

عوارض موقتی ایمپلنت دندان

بعضی از عوارض بعد از کاشت ایمپلنت ممکن است بروز کند که البته موقتی خواهد بود:

    لق شدن مختصر دندان کنار ایمپلنت که البته بعد از حدود یک ماه به حالت طبیعی بر می گردد.
    درد بعد از جراحی و کاشت ایمپلنت می باشد که گاها یک امر اجتناب ناپذیر است و احتمالا میزان آن با شدت جراحی و سختی جراحی ایمپلنت وابسته است. بهترین راه کنترل درد، استفاده از مسکن دو ساعت قبل از جراحی است که مصرف مسکن هایی مانند ژلوفن یا بروفن قبل از جراحی، کمک می کند تا درد و تورم بعد از کاشت ایمپلنت به طور محسوسی کاهش یابد. البته در صورت کاشت ایمپلنت با کمک تکنیک پانچ ( بدون شکافتن لثه ) به میزان بالایی درد بعد از جراحی کاهش می یابد و حتی گاها نیازی به مصرف مسکن برای کاهش درد ایمپلنت نیست.
     تورم و کبودی یک یا دو روز بعد از کاشت ایمپلنت بروز می کند و پس از یک هفته کاهش می یابد و بهبودی حاصل می شود.
    در بعضی از موارد بخصوص در فک پایین، ممکن است گزگز و یا بی حسی گوشه لب بعد از جراحی کاشت ایمپلنت مشاهده شود که این بی حسی یا گزگز یا کرختی امری طبیعی است و گذشت زمان بهبود می یابد.

عوارض خطرناک ایمپلنت دندان

    گاهی پس زدن و جوش نخوردن ایمپلنت می تواند به دلیل استفاده از رژیم غذایی سفت و محکم بخصوص در روز اول در سمت و ناحیه جراحی شده که ایمپلنت در آن ناحیه کاشته شده باشد. لازم به ذکر است ریسک پس زدن در مواقعی بیشتر میشود که در آن ناحیه پیوند استخوان هم انجام شده باشد.
    از مشکلات دیگر عدم کنترل قند خون و یا به عبارت دیگر دیابت کنترل نشده از عوامل مهم و اثرگزار در ریسک پس زدن ایمپلنت میباشد. به همین دلیل بررسی قند خون قبل از شروع درمان و نیز کنترل قند خون در دوره جوش خوردن ایمپلنت، ضروری است. چرا که یکی از عوارض قند کنترل نشده احتمال بروز عفونت میباشد.
    از عوارض دیگر به علت تاثیر دیابت بر عروق خونی باعث کاهش خونرسانی به استخوان اطراف ایمپلنت میشود و خود این امر خطر پس زدن ایمپلنت را زیاد میکند. قند توصیه شده جهت کاشت ایمپلنت قند ناشتا زیر ۱۴۰ و قند ۲ یا ۳ ماهه HbA1 c زیر ۷ میباشد.
    از جمله موارد ریسک پس زدن ایمپلنت مصرف داروی اعصاب است و به دلیل اینکه مشکلات اعصاب در واقع به علت تاثیر منفی بر سیستم ایمنی و کاهش سطح سرتونین میتواند بر جوش خوردن استخوان اطراف ایمپلنت تاثیر بد گذاشته و خطر پس زدن را بیشتر نماید.
    از جمله عوامل دیگر مصرف داروهای پوکی استخوان است که بدان آلدرونات ها میگوییم که بر نحوه جوش خوردن و کیفیت استخوانی اطراف ایمپلنت اثر بسیار مخرب می گذارد و در صورت مصرف اینگونه داروها منع کاشت ایمپلنت وجود خواهد داشت.
    سیگار و الکل از عوامل مضر برای ایمپلنت میباشد
عوارض موقتی ایمپلنت دندان

پری ایمپلنتایتیس چیست؟

پری ایمپلنتایتیس یا عفونت ایمپلنت  از عوارض احتمالی پس از درمان ایمپلنت دندان می باشد.  پری ایمپلنتاتیس یک ضایعه التهابی است که بافت اطراف ایمپلنت را درگیر می کند و سبب تحلیل و از دست دادن استخوان اطراف ایمپلنت می شود. با از دست رفتن بافت استخوان، نگهداری ایمپلنت در لثه دچار مشکل می شود و ممکن به از دست دادن ایمپلنت دندان منجر شود.

دلایل وقوع عفونت ایمپلنت

    وضعیت دهان و دندان بیمار قبل از کاشت ایمپلنت
    عواملی مانند استعمال سیگار و دخانیات و...
    بیماری های عمومی مانند دیابت کنترل نشده یا پوکی استخوان
    بیماری های لثه
    سیستم ایمنی ضعیف بدن بیمار و....
    رفتارهایی مانند دندان قروچه کردن
    ضعف کاشت اولیه  ایمپلنت

چه نکاتی را باید برای جلوگیری از عوارض ایمپلنت دندان رعایت کنیم؟

معاینات دوره ای توسط دندانپزشک متخصص پس از کاشت ایمپلنت و انجام پروتز الزامی است. با اینکه ایمپلنت مانند دندان طبیعی پوسیده نمی شود ولی در ارتباط مستقیم با بافتهای زنده (استخوان ولثه) است و در نتیجه در معرض بیماری قرار دارد. همچنین مشکلات لثه ای در اطراف ایمپلنتها سریعتر از دندانهای طبیعی فرد ایجاد می شود و کندتر از آنها به درمان پاسخ می دهد. در نتیجه نگهداری مناسب و رعایت بهداشت کامل یکی از عوامل ضروری در حفظ ایمپلنتها می باشد.

مواردی که می تواند درمان ایمپلنت شما را دچار مشکل کند:

 بیماری های لثه ای که قبل از کاشت ایمپلنت باید درمان شوند.

    سیگار به علت کاهش خونرسانی ، در صد موفقیت را تا حدی کم میکند.
     دیابت کنترل نشده  اگر  قند خون ناشتا  بالای عدد ۱۴۰ بماند.
    دندان قروچه
    دندان قروچه شبانه در کسی که به علت استرس های روزانه ناخود آگاه دندانهای خود را در خواب روی هم میفشارد، حتما بعد از اتمام درمان پروتز باید از occlusal splint استفاده نماید.

درصد عدم موفقیت ایمپلنت های دندانی چقدر است؟

میزان موفقیت ایمپلنت های دندانی بسیار بالاست اما گاهی اوقات در برخی افراد با شکست مواجه می شود. تخمین زده شده که عدم موفقیت ایمپلنت های دندانی حدود ۵ تا ۱۰ درصد است که ممکن است در فاصله زمانی کوتاه یا چند ماه بعد است کاشت ایمپلنت مشاهده شود.
منبع: https://drshahram.com/complications-of-dental-implants/
https://www.dentalimplantsenglewoodnj.com/dental_implants.php?gclid=EAIaIQobChMIyrH7uPv67wIVCvCzCh39XgL3EAAYASAAEgJ-b_D_BwE
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.