علائم و درمان بیم پن لکوپنی گربه

۲۴ بازديد
عامل بیماری پن لکوپنی گربه یک ویروس DNA تک رشته ای از خانواده پاروو ویریده (Parvoviridae) می‌باشد که گروهی کوچک ولی در عین حال مقاوم اند زیرا غشا ندارند. در تمام دنیا شیوع دارد و می‌تواند روند کشنده و یا اشکال تحت کلینیکی داشته باشد. در بیرون از بدن حیوان و فومایت _ Fomite _ (وسایل نگهداری حیوان) تا ۲ سال می‌تواند زنده بماند.تنها راه مؤثر ترکیبات هیپوکلریدسدیم (وایتکس) و شعله دادن می باشند.

تقریباً ۹۰% گربه ها در یکسال اول زندگی به بیماری پن لکوپنی مبتلا می‌شوند که برخی روند حاد و کلینیکی و برخی تحت کلینیکی دارند. واکسیناسیون امروزه باعث محدود شدن بیماری شده است. حیوان بهبود یافته تا آخر زندگی ایمن می‌باشد. در بچه گربه های زیر ۶ ماه بیماری اغلب عوارض سیستمیک و عصبی و در بالغین عمدتا انتریت و لکوپنی دارد.

پنج فرم کلی این بیماری

به طور کلی پنج فرم پن لکوپنی ممکن است رخ دهد. فرم مادرزادی ناشی از عفونت بچه گربه در رحم مادر است. ماده گربه های بالغ که ایمنی مناسبی ندارند در صورت مواجهه با ویروس ممکن است علائم بیماری نشان ندهند ولی اگر این اتفاق در دوره بارداری رخ دهد ویروس می تواند با عبور از جفت خود را به جنین برساند. در بدن جنین ویروس به بافتهایی که سرعت تکثیر بالایی دارند حمله می کند. در این بین چون بافت مخچه تا روزهای پایانی دوران جنینی به سرعت در حال تکامل است آسیب جدی می بیند. در نتیجه عارضه ای تحت عنوان هیپوپلازی مخچه در این بچه گربه ها ایجاد می شود که منجر به اختلالات تعادلی دائمی و بعضا مرگ می شود.
فرم دیگر پن لکوپنی فرم فوق حاد است. گربه های مبتلا به این فرم که عمدتا چهار تا هشت ماه سن دارند (یعنی زمانی که ایمنی مادری به حداقل رسیده است) ممکن است بدون اینکه هیچ گونه علائم بالینی نشان دهند به طور ناگهانی تلف شوند. گاهی اوقات این گربه ها چند ساعت قبل از مرگ به شدت بی حال شده و به پهلو می افتند و تعداد تنفس آنها افزایش می یابد.
متداول ترین فرم پن لکوپنی فرم حاد است که با علایم بی حالی، بی اشتهایی، استفراغ، ضعف و اسهال همراه است. بسته به شدت کاهش گلبول‌های سفید خون، سطح ایمنی بدن گربه، انجام کامل و بموقع درمان های حمایتی نظیر سرم تراپی و آنتی‌بیوتیک تراپی ممکن است بسیاری از این گربه‌ها را بتوان نجات داد که به طور معمول دوره علائم بیماری در این گربه‌ها بین ۵ تا ۷ روز است.
فرم تحت حاد با استفراغ های گاهگاه و کم اشتهایی همراه است که ممکن است تا دو هفته ادامه یابد. فرم مزمن نیز با ضعف مزمن و استفراغ های مزمن که بیش از سه هفته ادامه یابد همراه است. در دو فرم تحت حاد و مزمن که چندان متداول نیستند معمولا علل زمینه ای دیگر مانند عفونت های باکتریایی یا انگلی و یا بیماری های التهابی دستگاه گوارش نیز در شدت عارضه نقش دارند.

نشانه­‌ها و علائم پن لکوپنی در گربه­‌ها چیه؟

پن لکوپنی به روده‌‌­ها آسیب می‌­زنه و درست مثل بیماری پاروا در سگ­‌، به مغز استخوان و غدد لنفاوی گربه حمله می‌­کنه. کاهش گلبول‌های سفید خون هم مشکلات زیادی مثل کم خونی و آسیب پذیری در برابر سایر بیماری‌ها رو ایجاد می‌کنه.

در ضمن، به خاطر آسیب روده، انواع مشکلات و بیماری گوارشی گربه مثل اسهال و استفراغ ممکنه به وجود بیان.

به طور کلی، برخی از رایج‌ترین علائم بیماری پنلوکوپنی در گربه‌ها عبارتند از:

    استفراغ
    اسهال گربه (یا اسهال خونی)
    دهیدراته شدن و کم آبی
    کاهش وزن غیرطبیعی
    تب بالا
    کم خونی (به خاطر کاهش گلبول­‌های قرمز خون)
    پوشش موهای زبر و خشن
    افسردگی، ضعف و بیحالی
    از دست دادن اشتها و تمایل به غذا
    تمایل به مخفی شدن
    علائم عصبی (مثل عدم تعادل و هماهنگی)

البته تشخیص علائمی مثل بی­حالی و کم حوصله شدن در گربه­‌ها خیلی سخته؛ چون همونطور که خودتون هم می­دونید گربه‌­ها همیشه در حال چرت زدن و استراحت هستن. اما اگه گربه‌­تون بیش ازحد عادی، چرت می­زنه یا به اسباب بازی­‌های مورد علاقه‌‌­­ش تمایلی نشون نمی­ده می­تونه علامت بیماری و مشکل سلامتی در گربه باشه.

آیا پن ‌لکوپنی در گربه ‌ها درمان دارد؟


پن ‌لکوپنی در گربه ‌ها نیز همانند سایر بیماری‌های ویروسی درمان اختصاصی‌ای ندارد، گربه‌ های بیمار باید در محیط ایزوله و قرنطینه درمان شوند زیرا بیماری واگیر بسیار بالایی دارد و فردی که گربه بیمار را حمل می‌کند باید مرتباً دست خود را بشوید و حدالامکان با گربه دیگری در ارتباط نباشد.

مرگ و میر گربه ‌های مبتلا غالباً در اثر دهیدراتاسیون شدید (از دست رفتن آب بدن) به دلیل اسهال و استفراغ مکرر است بنابراین از مهمترین اقدامات درمانی اولیه مایع درمانی مناسب وریدی می‌باشد تا آب از دست رفته بدن به سرعت جبران شود.

بدلیل ضعف شدید سیستم ایمنی در اثر حمله ویروس به غدد لنفاوی و مغزاستخوان حیوان به شدت مستعد ابتلاء به عفونت‌های ثانویه باکتریایی می‌باشد بنابراین آنتی‌بیوتیک تراپی از دیگر اقدامات مهم درمانی می‌باشد.

زمانی که حیوان دچار مشکلات گوارشی باشد غذا دادن به حیوان شرایط را به مراتب بدتر می‌کند و باید تا زمانی که استفراغ حیوان برطرف نشده است از دادن آب و غذا به حیوان خودداری شود.

پیشگیری و کنترل بیماری پن ‌لکوپنی در گربه ‌ها:


در مورد بیماری‌های ویروسی همیشه پیشگیری مهمتر از درمان است زیرا برای غالب بیماری‌های ویروسی درمان مشخصی وجود ندارد.

از مهمترین اقدامات جهت پیشگیری از بیماری پن‌ لکوپنی در گربه‌ ها، واکسیناسیون منظم و به موقع می‌باشد که دوز اول واکسن باید از حدود ۸ هفتگی شروع شود و تا ۱۶ هفتگی هر ماه تکرار شود سپس تکرار سالیانه انجام می‌شود.

* درباره واکسیناسیون نکته حائز اهمیت زمان صحیح آن می‌باشد، اگر واکسیناسیون در کمتر از ۸ هفتگی انجام شود احتمال شکست واکسن توسط آنتی‌بادی‌های مادری وجود خواهد داشت زیرا بچه‌ گربه‌ ها تا زمانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند از آنتی‌بادی‌های مادری موجود در شیر بهره‌مند هستند.

* در مورد گربه ‌های باردار یا گربه ‌هایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند نباید از واکسن‌های زنده تخفیف حدت یافته استفاده شود و واکسن‌های کشته پیشنهاد می‌شود.

از دیگر اقدامات جهت پیشگیری از پن‌ لکوپنی، مراقبت از گربه‌ های واکسینه نشده در برابر آلودگی‌های محیط می‌باشد بنابراین باید از حضور گربه خود در محیط‌های آلوده مثل پرورش‌گاه‌ها و پانسیون‌ها خودداری کنید.

منبع:
انیمال کده
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.