لمینت دندان

persian web developer

لمینت دندان

۲۷ بازديد

لمینت دندان


لمینت دندان چیست؟


لمینت در واقع یک لایه یا پوسته‌ای از مواد دندانپزشکی است که بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و آنها را به فرم و شکل دلخواه بیمار تبدیل می‌کند. این روش درمان بیشتر جنبه زیبایی داشته و توسط دندانپزشک در مطب انجام می‌گیرد.

لایه‌ای که در لمینت بر روی دندان‌های شخص قرار می‌گیرد بسیار نازک است و رنگ آن نیز با توجه به سلیقه و انتخاب بیمار ساخته می‌شود. برخی علاقه‌مند به رنگ‌های بسیار سفید هستند و برخی تمایل دارند رنگ لمینت‌ها نزدیک به رنگ دندان‌هایشان بوده و جلوه‌ای طبیعی داشته باشند. البته روند انجام کار لمینت متفاوت بوده و هر شیوه مراحل و مواد مصرفی مختص به خود را خواهد داشت.
اما در مجموع لمینت دندان به دو شیوه و با استفاده از دو نوع مواد مختلف انجام می‌گیرد.

1.لمینت ونیر کامپوزیت

2.لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی (ونیر سرامیکی)

لمینت سرامیکی یا همان پرسلن ونیر یک پوسته نازک سرامیکی به قطر 5 الی 6 میلی متر می باشد و با کمک باندهای خاصی روی دندانی که تراشیده شده است، چسبانده می شود. لمینت های سرامیکی مقاومت و ثبات رنگشان بیشتر از لمینیت های کامپوزیتی است و در نتیجه طاهر زیباتری نسبت به لمینت های کامپوزیتی دارند. این لمینت ها نور را به دندان منعکس می کنند و بخاطر سطح صاف و صیقلیشان کمتر دچار لکه می شوند.
 

لمینت سرامیکی در مقابل مواد غذایی که رنگ دارند، مقاومت دارند. لمینت های سرامیکی انواع مختلفی دارند. یک نوع آن از فلدسپاتیک پرسلن درست شده است و به شکل پودر گذاری در لابراتوار روی مدلی که قالب گیری شده است، قرار داده می شود. نوع دیگر و متداول لمینت های سرامیکی High pressed ceramic  است که آن را به صورت پرس روی مدل قالب در کوره فرم می دهند. نوع سوم لمینت های سرامیکی به صورت ماشینی از بلوک های سرامیکی تراش داده می شوند.
 

لمینت ونیر کامپوزیت


ونیر کامپوزیت یا به عبارت دیگر لمینت کامپوزیتی همانطور که از نامش نیز مشخص است از جنس کامپوزیت یا همان مواد ترمیمی دندان هستند. کامپوزیت در طی یک جلسه درمان، توسط پزشک در مطب ساخته و بر روی دندان‌های شخص استفاده می‌شود. در این روش شخص مراجعه کننده به سرعت و در پایان جلسه، به دندان‌ها و لبخند زیبا دست خواهد یافت.

مشکلات دندانی چون شکستی دندان، تغییر رنگ، فاصله‌های بین دندانی و غیره با لمینت کامپوزیتی بر طرف خواهند شد.

لمینت سرامیکی بهتر است یا کامپوزیتی؟


پاسخ بستگی به شرایط و اولویت‌های شما دارد.
اولین چیزی که باید پیش از این تصمیم بدانید، وضعیت دندان‌هاست. گاهی اوقات درمان‌های سفید کننده دندان (بلیچینگ) برای بهبود زیبایی دندان‌ها کفایت می‌کند اما گاهی نیز دندان‌ها به قدری ناهمراستا و یا ضعیف هستند که حتی لمینت نیز مناسب نمی‌باشد. بنابراین باید شرایط دندان از جمله ضخامت مینا، استحکام و مقاومت دندان و هدف از درمان در نظر گرفته شود. حتماً باید هدف خود از لمینت کردن دندان‌ها را به صورت شفاف و مشخص به دندانپزشک بگویید تا شما را در تصمیم‌ گیری یاری نماید.

 از نظر زیبایی لمینت سرامیکی بهترین روش است بنابراین اگر زیبایی و طبیعی بودن ترمیم برایتان از اولویت بالایی برخوردار است بهتر است این روش را انتخاب کنید. در صورتی که شدت یا گستردگی مشکل نیازمند ترمیم، زیاد باشد لمینت مناسب‌تر و در صورتی که مشکل خفیف‌تر باشد کامپوزیت که روشی محافظه کارانه تر است مناسب‌تر می‌باشد.

اگر چند دندان خود را می‌خواهید لمینت کنید و هزینه برایتان اهمیت دارد لمینت کامپوزیتی ممکن است برایتان مناسب‌تر باشد. اگر کارتان فوری است و می‌خواهید ظرف یک جلسه دندان‌هایتان زیباتر شود لمینت کامپوزیتی روشی است که باید انتخاب کنید.

مراحل لمینت دندان

تهیه لمینت دندان معمولاً نیاز به سه بار رفتن به مطب دندانپزشک دارد که بار اول آن برای مشاوره و دو بار دیگر برای زمینه آماده‌سازی و کار گذاشتن لمینت می باشد.

مرحله اول از مراحل لمینت دندان، مشاوره

در جلسه مشاوره ابتدا شما اهداف مورد نظرتان را با دندانپزشک در میان می‌گذارید. با توجه به این اهداف، دندانپزشک دندان ها را معاینه می کند تا مطمئن شود لمینت برای شما مناسب است. وی همچنین ممکن است برای بررسی دقیق‌تر، از دندان‌ها با اشعه ایکس تصویربرداری کند، یا با تهیه یک نمونه تصویربرداری زیبایی (cosmetic imaging)، به شما نشان دهد که بعد از لمینت چه شکلی خواهید شد.  

مرحله دوم از مراحل لمینت دندان، آماده سازی

لمینت دندان در حقیقت جانشین بخشی از مینای دندان می‌شود. به همین دلیل ابتدا باید مقدار کمی از مینای سطح دندان برداشته شود تا فضای مناسب برای قرار دادن لمینت روی دندان ایجاد شود. مقدار مینایی که تراشیده می‌شود در بیشتر موارد بین سه دهم تا یک میلی متر است که تقریباً برابر با ضخامت روکش لمینت است. این کار می تواند با بی‌حسی یا بدون آن صورت بگیرد. بعد از تراشیدن مینا، دندانپزشک قالب یا مدلی از دندان شما ایجاد می کند و آن را به آزمایشگاه دندانپزشکی ارسال می‌کند تا لمینت سفارشی شما ساخته شود. معمولاً 2 تا 4 هفته طول می‌کشد تا روکش های لمینت از آزمایشگاه برگردند. در این فاصله برای پوشاندن دندان‌ها از روکش های موقت استفاده می‌شود.

مرحله سوم از مراحل لمینت دندان، اتصال (Bonding)

آخرین مرحله، قرار دادن لمینت روی دندان است. دندانپزشک قبل از چسباندن دائمی لمینت با سیمان مخصوص، آن را روی دندان می‌گذارد تا تناسب و رنگ آن را بررسی کند. در صورت لزوم، آن را مرتبا برداشته، برش می دهد تا به تناسب مورد نظر برسد. رنگ روکش را می توان با سایه سیمان مورد استفاده تنظیم کرد. وی سپس دندان شما را تمیز کرده، جلا می دهد و کمی سطح دندان را زبر می‌کند تا اتصال قوی‌تری ایجاد شود.

بعد از آن سیمان مخصوصی که معمولا یک رزین حساس به نور است را، به روکش می‌زند و آن را روی دندان شما قرار می‌دهد. وقتی که روکش در جای درست خود قرار گرفت، وی نور درمانی خاصی به آن می‌تاباند تا مواد شیمیایی موجود در سیمان فعال شده، سفت شدن آن تسریع شود. نهابتا، سیمان اضافی پاک شده، ردیف دندان‌ها بررسی و هرگونه تنظیمات لازم انجام می‌شود. احتمالا دندانپزشک از شما خواهد خواست که طی دو هفته آینده برای ویزیت پیگیری مراجعه کنید.

مراحل لمینت دندان

چه افرادی نمی توانند دندان های خود را لمینت کنند؟

لمینت دندان برای افراد زیر مناسب نیست و توصیه نمی‌شود:


    افرادی که دندان‌های آنها به دلیل پوسیدگی یا بیماری لثه فعال ناسالم است.
    افرادی که دندان آنها در نتیجه پوسیدگی، شکستگی، پر کردن (در دندان‌های بزرگ) ضعیف شده است.
    کسانی که روی سطح دندان خود مینای کافی ندارند.
    افرادی که دچار دندان قروچه هستند و دندان‌های خود را به هم می سایند. زیرا این عادت می تواند باعث ترک خوردن یا شکستن روکش ها شود. برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب دندان درد و دندان قروچه را مطالعه کنید.
لمینت مناسب چه افرادیست

مراقبت‌های پس از لمینت دندان


    شکستن پسته، تخمه، بادام و انواع خوراکی‌های سخت یا جویدن یخ، ته دیگ و… با دندان‌های طبیعی بسیار آسیب‌زاست. این آسیب در مورد دندان لمینت شده بسیار جدی‌تر است و در صورت عدم مراقبت احتمال شکستگی یا لب‌پریدگی در آنها بسیار بیشتر می‌شود.
    عاداتی مثل نگه‌داشتن سوزن، گیره مو یا هر جسم خارجی دیگر با دندان باعث آسیب به لمینت‌ها می‌شود. در واقع آن چیزی که طول عمر دندان لمینت شده را تضمین می‌کند نحوه نگهداری آن است.
    مسواک و نخ دندان و سایر مراقبت‌های بهداشتی که به صلاحدید پزشک به شما توصیه می‌شود لازم است کاملا دقیق و منظم انجام شود تا از رخ دادن پوسیدگی‌های بعدی جلوگیری شود.
    ویزیت‌های متناوب خود را برای بررسی سلامت لمینت و دندان‌های‌تان در برنامه سالیانه خود بگنجانید.
    مصرف مواد رنگی مثل چای و قهوه و دخانیات (سیگار و قلیان) را در تمام درمان‌های زیبایی باید به حداقل رساند. تاثیر مواد رنگی در مورد کامپوزیت دندان (مواد همرنگ دندان) بیشتر از لمینت سرامیکی است.
    لمینت دندان در صورت شکستگی باید تعویض شوند.

هزینه لمینت دندان

قیمت لمینت دندان در سال 99 جزء اولین پرسش ها پس از آشنایی با این نوع روش زیبایی دندانها، می باشد. آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که علاوه بر قیمت لمینت باید دندانپزشک متخصص زیبایی را با نهایت دقت انتخاب کنیم.
هزینه لمینت دندان

لازم به ذکر است که با در نظر گرفتن وضعیت سلامت دهان و دندان هر فرد که تنها با معاینه دندانپزشک قابل بررسی است. نوع درمان مورد نیاز و نوع لمینت هایی که دندانپزشک معالج برای وی تجویز می کند، قیمت لمینت های سرامیکی با یکدیگر متفاوت خواهد بود. این لمینت های سرامیکی به چند دسته تقسیم بندی می شوند که عبارت است:

    لمینت های سرامیکی اکسید آلومینیوم
    لمینت های سرامیکی دی سیلیکات لیتیوم
    لمینت های سرامیکی تقویت شده به وسیله لوسایت
    لمینت های سرامیکی فلدسپاتیک
    لمینت های سرامیکی کوارتز ساختگی
    لمینت لومینیرز
    لمینت های سرامیکی زیرکونیا ( طراحی شده با دستگاه CAD-CAM)

تفاوت این لمینت های سرامیکی در مقاومت  آنها در برابر فشار وارده، تطبیق دادن آنها روی دندان و هزینه ساخت آنهاست. در ادامه این مقاله سعی بر آن شده که شرح مختصری از عوامل موثر بر قیمت لمینت دندان را برای شما ارائه دهیم تا انتخاب و تصمیم درستی برای انجام لمینت دندان داشته باشید.
منبع:
https://www.greatneckdentalarts.com/blog/what-are-dental-laminates/
https://drshahram.com/what-is-tooth-lamination/
https://www.webmd.com/oral-health/guide/veneers#1
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.