خواص زعفران

persian web developer

خواص زعفران

۲۶ بازديد
درمان آکنه و جوش صورت

یکی از خواص مهم زعفران خاصیت ضد باکتریایی این ادویه است که به همین جهت زعفران برای درمان آکنه و جوش صورت بسیار مناسب است. جالب است بدانید که استفاده از ماسک زعفران باعث می شود جای جوش های صورت نیز بهبود یابند.


برای تهیه ماسک ضد جوش زعفران، مقدار کمی پودر زعفران را به همراه ۵ برگ تازه ریحان مخلوط کنید ، سپس برگ های را خوب له کنید و روی صورت ماساژ دهید. در ادامه اجازه دهید ماسک به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست صورت بماند سپس آنرا با آب گرم بشویید.
در صورتی که ریحان در دسترس نداشتید می توان پودر زعفران را با یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی مخلوط کنید و روی صورت بمالید. این ماسک را هم باید به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست قرار دهید، سپس با آب ولرم بشویید.

خواص ریشه زعفران

ریشه گیاه زعفران هم به نوبه خود فواید خاص خود را دارد و برای سلامت بدن نقش کلیدی دارد. ریشه زعفران با داشتن ویتامین C و انواع ویتامین‌های خانواده B در ساختار خود یکی از تامین‌کنندگان قوی مواد مورد نیاز بدن است. این ماده سفید رنگ همچنین در ترکیباتش مواد معدنی متنوعی از جمله آهن، کلسیم و منگنز دارد که به تنظیم مکانیسم‌های بدن کمک می‌کند.

از جمله دیگر خواص ریشه می‌توان به درمان بیماری‌های چشمی و آلزایمر و همچنین کمک به تنظیم قند خون اشاره کرد. این موارد به دلیل وجود ماده‌ای به نام کروسین در ریشه است. همچنین در شادابی پوست و از بین رفتن بوی بد دهان هم این بخش از زعفران تاثیرگذار است.

کاربردهای پرچم گیاه زعفران

از زردی پرچم گیاه زعفران می‌توان به عنوان ادویه در غذاهای خورشتی و حتی در دیگر غذاها استفاده کرد به طوری که برخی افراد از آن به جای زردچوبه هم استفاده می‌کنند و از پرچم به عنوان یک جایگزین مناسب برای زردچوبه یاد می‌کنند.

با توجه به زردی پرچم‌ها علاوه بر موارد ذکر شده پرچم در رنگدهی طبیعی به شیرینی‌ها و مواد غذایی دیگر به کار می‌رود.

پرچم و ریشه زعفران با توجه به این که خواص زعفران را دارند قیمت مناسب‌تری دارند.

کاربردهای ریشه زعفران

همانطور که به آن اشاره شد ریشه زعفران به نسبت خود آن قیمت مناسب‌تر و مقرون به صرفه‌تری دارد و در مواردی که رنگدهی آن به مواد غذایی مدنظر نیست به کار می‌رود. به عنوان مثال برای کاربردهای درمانی استفاده از ریشه زعفران منطقی‌تر و مقرون به صرفه‌تر از خود زعفران است.

از دیگر کاربردهای ریشه زعفران باید به استفاده در صنعت داروسازی، شکلات‌سازی و همچنین محصولات آرایشی و بهداشتی اشاره کرد.

نحوه مصرف ریشه زعفران

بهترین روش مصرف زعفران به این صورت است که پس از رها کردن آن در هوای آزاد و خشک شدن آن باید به شکل پودر آن را دراورد. باید در این فرایند دقت کرد که زمان خشک شدن زعفران تا پودر شدن آن خیلی طولانی نشود چرا که از کیفیت ماده نهایی کاسته می‌شود و رنگ و بوی خود را به مرور از دست می‌دهد.

راه جایگزین برای سریع‌تر خشک شدن آن حرارت بیشتر است. این بخش از گیاه در اثر حرارت حالت شکننده‌ای به خود می‌گیرد، در نتیجه به راحتی با سابیدن آن پودر می‌شود.

از جمله موارد استفاده و مصرف ریشه زعفران می‌توانیم به کاربرد آن در کنار چای به عنوان طعم دهنده یاد کرد. در کنار چای می‌توان از کمی عسل یا شکر هم استفاده کرد.

دلایل گران بودن زعفران:

  •  بیشتر فرایند کشت زعفران به صورت دستی انجام می‌شود.
  •  تمام فرایند بعد از کشت نیز با دست انجام می‌شود.
  •  محصولی با بالاترین ارزش و زمان ماندگاری بالا در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی
  •  بیشترین نیروی کار مورد نیاز حدود چهار هفته اواسط پاییز هر سال می باشد. (اکتبر و نوامبر (مصادف با مهر و آبان))
  •  تعداد محصولات زیادی از زعفران تولید می شود که ارزش افزوده بالایی دارند؛ از جمله عسل زعفران، روغن با رایحه و طعم زعفران، شربت با طعم زعفران و


زمان روز، هوا و فصل برداشت مهم است

هنگام برداشت نخ‌های زعفران، همه‌ی عوامل باید در بهترین وضعیت خود باشند. رطوبت هوا و خاک، سرما و نور مستقیم خورشید، همگی باید متعادل باشند. به همین خاطر نخ‌های زعفران در اوایل صبح برداشت می‌شوند، درست در زمانی که نور آفتاب به طور مستقیم نمی‌تابد و هوا کمی خنک است.گل‌های زعفران فقط در دو هفته، در فصل پاییز شکوفا می‌شوند، اما شکوفا شدن آن‌ها همیشگی و هم زمان نیست.

گل‌های زعفران برای چندین هفته شکوفا و درخشان و سرحال باقی نمی‌مانند؛ برخی از گل‌ها امروز شکوفا می‌شوند، برخی فردا، برخی هفته‌ی دیگر و همین روند ادامه می‌یابد. برای همین موضوع، شخصی باید همیشه مراقب گل‌ها باشد. به طور خلاصه یک محصول بسیار خاص برای کشت و برداشت است و مراقبت زیادی که لازم دارد باعث می‌شود تا زعفران گران‌ترین ادویه دنیا باشد.

برای مقدار کمی زعفران به گل‌های بسیاری نیاز است

هر گل زعفران تنها سه کلاله دارد، و همان کلاله‌های نخ مانند ظریف هستند که به شما فروخته می‌شوند. از آن‌جایی که بسته‌ی زعفرانی که می‌خرید قطعا بیش از سه نخ زعفران دارد،

می‌توان نتیجه گرفت که برای همان بسته‌ی کوچک زعفران گل‌های بسیار زیادی انتخاب و مورد برداشت قرار گرفته‌اند! همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم، برای تهیه هر ۴۰۰ گرم زعفران به ۷۰ هزار گل احتیاج است. ۲۰۰ هزار از این توزین‌های نهایی با کلاله‌های خشک انجام می‌شود، به این معنی که نخ‌های تازه باید ابتدا خشک و کم آب شوند و بعد بسته بندی شوند که همین امر باعث می‌شود نخ های زعفران وزن بیشتری از دست بدهند.

https://begirbepaz.com/product-category/spices/


https://www.thespicehouse.com/collections/letter-a
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.