بیماری کلسی ویروس در گربه

۳۸ بازديد
بیماری کلسی ویروس یک بیماری شایع در گربه ها محسوب می شود.ویروس به مجاری تنفسی_ریه ها و مجاری بینی_دهان, هجوم اورده و زخم هایی در زبان,روده ها و سیستم اسکلتی ماهیچه ای ایجاد می کند.گربه هایی که واکسینه نشده اند به شدت در معرض بیماری قرار دارند و این بیماری در پناهگاه ها,خانه هایی با تهویه ی نامناسب و پرورشگاه ها شیوع بیشتری دارد.در حالی که انجام واکسیناسیون علیه بیماری به شدت توصیه می شود اما مشاهده می شود که واکسیناسیون در کاهش شیوع بیماری موثر واقع نشده است.

تمامی رده های سنی گربه ها در معرض بیماری هستند ولی بچه گربه های کوچکتر از ۶ هفته بیشتر مستعد هستند.پ

علائم بیماری کلسی ویروس در گربه


در صورت درگیر شدن گربه به کلسی ویروس، ممکنه نشانه های زیر به سرعت در گربه ظاهر میشن:

    کاهش اشتها
    بی حالی در گربه
    ترشحات از چشم
    ترشحات از بینی
    به وجود آمدن زخم دور دهان گربه ، کام نرم، نوک بینی، لب ها یا اطراف پنجه ها
    پنومونی (عفونت ریه)
    سختی در تنفس به دلیل عفونت ریه
    آرتریت (التهاب مفاصل)
    لنگیدن
    راه رفتن همراه با درد
    تب

بیماری کلسی ویروس برای انسان

لازم به ذکر است کلسی ویروس گربه‌ها به هیچ عنوان تهدیدی برای انسان‌ها محسوب نمیشود و نمیتواند انسان‌ها را بیمار کند، اما ویروسی از خانواده کلسی و یریده وجود دارد که بیماری خفیف گوارشی در انسان‌ها ایجاد میکند.
https://animalkadeh.com/articles/calicivirus-cats/

 راه تشخیص بیکاری کلسی ویروس:


درصورت مشاهده بی حالی،ترشحات از بینی،و دهان علی رغم عدم وجود ضایعات فورا با دامپزشک مشورت کنید.درصورت تشخیص زودهنگام شانس زنده ماندن با کمترین آسیب بسیار بوده .ولی مواردی نیز دیده شده که حیوان بدلایل مختلف نظیر نقص سیستم ایمنی به فرم حاد بیماری دچار شده و متاسفانه حیوان از بین می رود.
علائم و تشخیص بیماری کلسی ویروس

درمان کلسی ویروس گربه


گربه ها معمولا بعد از قرار گرفتن در تماس مستقیم با گربه های آلوده، به کلسی ویروس گربه مبتلا می شنوند، این تماس ها معمولا در جاهایی که گربه ها در تراکم بالا وجود دارن اتفاق می افتد. مثل گربه دونی ها (خانه هایی که تعداد زیادی از گربه ها رو نگهداری میکنن) ، پناهگاه های گربه ها یا پرورشگاه های گربه که در این صورت باید درمان کلسى ویروس گربه سریع تر آغاز شود .

راه دیگر انتقال کلسی ویروس به گربه از طریق محیط زندگی آلوده به ویروس هست. به دلیل اینکه ویروس بیماری کلسی با استفاده از شوینده ها و ضد عفونی کننده های معمولی از بین نرفته و در محیط باقی می‌ماند ، احتمال تماس گربه ها با این ویروس از طریق محیط بالا میرود. در این زمان دامپزشک به درمان کلسى گربه میپردازد وبسته به نتایج آزمایش ها و معاینه بالینی دامپزشک تصمیم میگیرد برای درمان کلسى ویروس گربه چه درمانی انجام بدهد.

فراموش نکنید که عامل بیماری کلسی، یک ویروس هست. بیماری های ویروسی درمانی ندارند و دارویی که بتواند به درمان کلسى ویروس گربه منجر شود ساخته نشده است . برای همین اقدامات درمانی دامپزشکان برای درمان کلسى ویروس گربه  در صورتی که گربه ای به کلسی ویروس مبتلا شده باشد ، بر پایه کمک به بدن گربه برای مبارزه با بیماری و کنترل عفونت های ثانویه  (اجازه ندادن به باکتری ها برای حمله به بدن وقتی بدن ضعیفه) است.

بیماری کلسی ویروس گربه یکی از بیماری های تنفسی شایع در گربه هاست. عامل این بیماری که نوعی ویروس از خانواده وزی ویروس هاست، به دستگاه تنفسی (عموما ریه ها و راه های بینی) دهان (به همراه ایجاد زخم در دهان)، روده ها و عضلات اسکتی حمله میکند .این بیماری در گربه های واکسینه نشده و بخصوص در خانه هایی که چندین گربه در اون زندگی میکنن، پناهگاه ها و پرورشگاه های گربه ها شایع است و  دامپزشک باید برای درمان کلسى ویروس گربه اقدام کند .

منبع مقاله:
انیمالده
https://www.walkervillevet.com.au/blog/cat-flu/
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.